Hur en bronsskulptur är made

Att lära sig förstå processen att göra en bronsskulptur ökar uppskattningen av konsten och de inblandade konstnärerna. Här är en kort översikt över processen. En bronsskulptur har gravitas. Även en liten eller nyckfull pjäs gjord av brons kräver respekt. Det är ett material som inte ska tas lättvindigt. I själva verket ger blotta heft av brons vikt åt dess närvaro och känsla av plats. Oavsett om du sitter ensam på en polerad ebenholts display stå i ett galleri, eller visas utanför i ett offentligt utrymme där barnen kan krypa över den, eller placeras i en fontän för en turist att beundra, är en bronsskulptur en tyst, men kraftfull del av vår värld. Det var en del av stora civilisationer för länge sedan avgick, och kommer sannolikt att vara med oss för evigt. 

hur är bronsskulptur gjord

 Processen att göra en bronsskulptur har förfinats genom åren. Konstnärer som arbetar med brons kommer att uppskatta dess unika egenskaper. Det är en legering som förmodligen är den mest populära för gjutning eftersom den expanderar bara lite innan den sätter. Det är därför mycket önskvärt för hur det fyller ut även de minsta intryck. Detta ger en fantastisk detaljnivå till det arbete som annars skulle missas. Den är stark och seg, vilket är extra viktigt vid arbete med figurer som skildrar rörelse. Konstnären börjar processen med att göra en bronsskulptur genom att göra den avsedda formen av något annat material. Det kan vara trä, lera eller vax. När detta är klar, kan konstnären skapa sedan en gummiform. Detta görs genom att sätta den ursprungliga biten del väg in i mjuk lera. Gummit är sedan målade på den del som är utsatt innan ett gipsskal appliceras. Leran tas bort och samma process görs sedan till den andra sidan. När gummit mögel är gjord, det finns en mall för att göra kopior av den ursprungliga pjäsen. Processen att göra en bronsskulptur fortsätter sedan genom att göra en vax kopia av originalet genom att sätta vax i gummi mögel. När vaxet är inställt och gummibitarna dras isär kan konstnären gå igenom en process av raffinering där det behövs. Beroende på reproduktionens trofasthet kommer konstnären att ta så mycket tid som behövs för att se till att de är nöjda med resultaten. Vid denna punkt, en upplaga nummer kan sättas i vaxet för att identifiera sin plats i körningen. Till exempel, om körningen kommer att vara för hundra bitar, den 30: e en kan läsa, “30/100” för att ange sin plats. 


Att gjuta en skulptur

 Därefter är en tråkig process att göra en keramisk mögel klar. Öppningar skapas för luften och vaxet att fly. När den keramiska mögel är gjort det värms upp och förstärks. Först nu kan brons hällas i formen. När den har svalnat, är figuren befriad från formen och den noggranna efterbehandlingsprocessen kan börja. Tekniker som sandblästring kan användas för att få ytan exakt hur konstnärerna vill ha det. Då kan konstnären måla eller på annat sätt färga bronsskulpturen hur de vill.