9 steg till gjutning en bronsskulptur

Har du någonsin undrat hur en bronsstaty görs? Det är en detaljerad process som innebär mycket arbete. Här är de 9 steg som är inblandade från konstnärer koncept till färdig bronsskulptur. Jag har ofta undrat hur en bronsskulptur görs. Till skillnad från Michelangelos staty av David, som är gjord av marmor, kan du inte skära brons. Men du gör snyta eller skapar din skulptur i annat material och sedan kasta den i brons. Detta tar flera steg, och du måste göra en form utan att förstöra originalet. Här är grunderna i processen, i 9 enkla att förstå steg. 

Att gjuta en skulptur

 En skulptur måste göras av lera. Detta kan göras, som David, genom att snida biten ur leran. Eller det kan göras, som keramik, där leran byggts upp och bildas. Varje skulptör skapar arbete som är unikt. Lerskulpturen skickas till röteriet så att en exakt kopia kan göras i brons. Det första de gör på gjuteriet är att göra en form av utsidan av skulpturen. Detta görs genom att applicera flera lager av flytande gummi över leran som skapar en flexibel mögel. Gummit är sedan belagd i flytande glasfiber, som kommer att hårdna till ett stödjande skal. När glasfibern hårdnar, avlägsnas den försiktigt från skulpturen, vanligtvis i två eller fyra huvudstycken. Glasfiberformen sätts sedan ihop igen och vänds upp och ner. Så, du tror, enkelt, bara fylla med smält brons och du är klar. Men brons är varmt, så en form av ett annat material behövs. För att göra detta börjar du med att fylla fiberglasformen med smält vax. Detta kallas vax gjutning. Nästa steg är gating. Glasfiber och gummi formar försiktigt bort från vax mögel, lämnar en exakt vax kopia av leran skulptur. Vaxstavar, som kallas grindar, är fästa vid skulpturen. Dessa grindar kommer att skapa kanaler i den slutliga mögel, vilket gör det möjligt för smält brons som skall hällas i formen. 

En bronsskulpturs födelse

 Vaxet replika doppas sedan i en behållare med keramiska slurry. Som kar vibrerar, det finns en ansamling av keramik som kommer att vara den slutliga mögel för brons. Så, varför inte vi bara doppa den ursprungliga lera skulptur i keramiska slurry? Ett, eftersom originalet måste hanteras mycket försiktigt, vill du inte att det skadas. Om något händer med vax mögel, kan du gå tillbaka till den ursprungliga och börja om igen. För det andra måste kanalerna skapas för att hälla brons i formen. Utbrändhetssteget tar bort vaxet från formen. Eftersom du vill att formen ska ha en botten, lämnar du botten av formen i takt och bara exponera ändarna av gate kanaler. När keramikmögeln placeras i en ugn för att bota, smälter vaxet och rinner ut ur kanalerna, lämnar detta insidan ihåliga, redo för brons. Bronspellets smälts vid 2200 grader Fahrenheit. Den smälta brons hälls i den keramiska mögel. När brons svalnat är keramikskalet trasigt och grindarna är avsågade. Skulpturen är sedan klar för målarbetet. Grinden stubs tas bort tillsammans med alla andra gjutning märken. Om så önskas appliceras en patina för att färga bronset. En slutlig transparent lager av vax appliceras sedan för att skydda den färdiga skulpturen. För ett originalkonststycke med ett begränsat antal stycken upprepas processen för varje enskilt stycke. Det specifika numret på pjäsen, såsom 5/25 (vilket innebär att den 5: e bit gjord av en begränsad upplaga totalt 25), är ofta etsade i vaxet innan det doppas. På så sätt kommer numret att visas på botten av den färdiga brons. Så nästa gång du ser en bronsskulptur, kan du uppskatta det mer eftersom du vet hur mycket arbete gick till att skapa det underbara konstverk. Det tog mycket tid, tålamod och kärlek.